Las Palmas

Åter i Las Palmas efter att vi hade bokat biljetter ner till Las Palmas med Norwigen den 29 aug. Men pga av Coronan blev den inställt. Bokade om till den 5:e sept blev inställt, bokade SAS den 13:e sept inställt. Till slut kom vi ner via Barcelona med Vueling den 5:e sept. Vi var mycket nöjda då vi skulle få ha 25 kg + handbagage 10 kg per person. Men när vi började packa ner nya autopiloten, reserv motor till autopiloten, förtennade kablar (som inte gick att få tag i Las Palmas), special lack, kaffe mm och som tack för att Stellan hade passat Emma hade vi lovat att ta med dynema lina och kaviar. Vi insåg snabbt att det var bara att köpa ett bagage 20 kg till.

Kändes skönt att komma ner till båten efter att varit hemma 4 månader. Mindre roligt att behöva bära munskydd hela tiden förutom när vi sporta, restaurang och stranden. Men vi tyckte båda två att det var ok bara vi fick börja segla igen.

 

Mycket sand

Det tog oss två dagar att spola båten ren från all sand. Vi hade täckt henne med en vår stora bimini som går från mast till aktern. Det var ett bra beslut då det hade skyddat sittbrunn och kapellet. Sanden fanns över allt så det var upp även i masten för att spola av riggen.

Vi passade även på att lämnade in våra segel hos Alisios eftersom tråden för uv skyddet hade ätits upp av solen.

 

Reparation reklamation

När vi lagade båten sist målade varvet vattentanken med fel färg. Detta skulle åtgärdas och personal från varvet Roalnautic skulle komma med personal. Tanken är på 800 liter. Så nu blev vi tvungna att blocka bort allt i salongen igen. När allt var klart kontrollerade Janne jobbet och upptäckte att man bara har målat halva tanken. Vi tog bilder och gick till varvet. Förklaringen vi fick är att han hade för korta armar.

Till slut kom dom med en pensel på en träpinne. Jobbet blev klart efter ytterligare en dag.

Men nu skulle färgen torka i 14 dagar så vi var tvungna stanna kvar i Las Palmas. Dom lyckades även ställa en vattensug på vårt teakdäck så att det blev märken. Vi ansåg att dom borde kompenserat oss för allt strul. Men föreståndaren Juan Carlos kom bara med bortförklaringar och det han till slut gjorde var att betala vår hamnavgift för dom extra 14 dagarna.

 

Tullen på besök

Tullen kom och besökte oss efter några dagar, man förklarade att vi bara fick vara i 183 dagar i Spanien annars måste vi betala skatt. Vi fick ta fram flygbiljetter på alla våra hemresor. Vi visste att flera av båtarna haft besök. Det var mycket diskussioner vad som gällde. Att man kunde lämna landet och sen komma åter så började man räkna på ny period, att båten skulle beskattas 20% på värdet, att det bara gällde kapten mm. Vi ställde även frågan till personalen som besökte oss men dom kunde inte heller svara. Det var deras chef som tog beslut var deras svar. Eftersom vi inte ville chansa beslöt vi att så fort vattentanken hade torkat och vindarna var bra så skulle vi segla upp till Madeira och stanna 6-7 veckor. För att undvika att överstiga antal dagar i Spanien.

Varmt

Vi hade runt 30 grader på dagarna och nätterna var riktigt varma. Det fanns fläktar i akterruffen när vi köpte Emma. När dom var nya var det nog dom bästa på marknaden men eftersom dom hade några år på nacken lät dom som reaplan. Vi hade köpt fläktar USB 12 volt hemma i Sverige men självklart var en av dom trasig. Vi försökte hitta nya i någon av alla kina affärer som finns i Las Palmas, men där fanns det inga. Av en händelse hitta vi i en teknikaffär som hade tystgående fläktar i rätt storlek men problemet var att dom var på 5 volt.

Eftersom vi hade hittat en elektronikaffär Lopacan Electronics S.L. adress Calle Alemania 66 https://lopacantienda.mitiendaair.es/familias.php , tänkte vi att vi skulle kunna hitta omvandlare. Mycket riktigt dom hade allt vi behövde. Jätteskönt med fläktar som svalkar men inte låter.

 

Robert bjuder på grillmiddag

Nya vänner

Det var inte många svenskar som kommit ner men varje fredag gick vi till Sailors bar och tog en öl för att snacka lite och lära känna dom nya som kommit under vår tid i Sverige.

Som vanligt lär man känna nya människor Håkan Sagerkrans, Björn Mårdberg, Axel, Christer Granlund och Robert Jansson bland annat. Det blev några trevliga kvällar ihop. Robert bjöd in oss på grillkväll alla på båten Cirkel.

Prov segla

En dag bjöd vi med oss Stellan Nilsson för att testa att alla segel och allt annat fungerade.

Det var Emmas första segling sedan olyckan 5:e januari. Dagen bjöd på bra vindar och allt fungerade som det skulle. Lite strul med vindgivare men det är som vanligt alltid något att fixa.

Dagen till ära fick Janne sin första fisk- tonfisk på vårt resa. På kvällen blev det grillad fisk och Stellan blev självklart bjuden. Det var tur att vi åkte ut för det visade sig efter att Janne tagit ner vindgivare och testat den hos Alisios riggfirman och även testat en annan som vi fått lånat var det klart att det var vindgivaren som var trasig. Det var bara köpa en ny.

 

Stellan är kapten på Emma idag

Lämnar Las Palmas

Efter 10 månader i hamn lämnade vi Las Palmas kl 8 på tisdagen den 6:e oktober.

Vi var lite oroliga då man på Kanarieöarna gått ut med regn och stormvarning.

Detta var våran första riktiga segling sedan vi gick på grund. Målet som var Madeira var 285 nm skulle ta ca 2.5 dygn.

Så vi satte på plåster mot sjösjuka. Vi fick bra bidevind och 3-4 meter vågor under tisdag och natten mot onsdag. Regn och åska slapp vi. Onsdag morgon avtog vågorna och vi fick fin segling och strålande sol. Vid 18 tiden blev det stiltje och våghöjden minskade ytterligare så ”järngenuan” fick börja jobba. Vi har bokat 1 vecka i Quinta do Lorde Marina på nordost sidan. Planen var att stanna minst två månader på Madeira.

Translate »