På morgonen blåser det och vi funderar på om vi verkligen ska åka. Besättningen på Victoria knackar på och berättar att dom stannar kvar. Deras autopilot var inte helt ok och Inga-Lis skadade hand gör att dom väljer att stanna. Janne går bort och pratar med övriga båtar och alla tycker att vi ska lämna.

Resan blir stökig vi sätter segel och går för motor så att vi kan parera mellan vågorna. Vi kommer fram vid 17-tiden när vi kommer in i hamnen möts vi av medelhavsvärme. Båten Platina anropar vi men får inget svar. När dom kommer in i hamn visar det sig att dom under resan fastnat i ”spöknät”.  Lasse hade fått bort det men det hade varit jobbigt eftersom vågorna var höga. Vi träffar även på båten Sandvita med besättningen Lasse och Bille. Dom är på väg ner för att gå över med ARC och kommer plocka upp paying crew som ska med över.

På morgonen visar det sig att det är triathlon och starten går precis där vi låg. Vi heja på och hjälpte en kille som fick kramp. På eftermiddagen när regnet lugnat ner sig tog vi en promenad på stan. På kvällen är suget efter godis så stark att vi beslutar att öppna vår gott & blandat som vi fått av fam Swärdh. Fick inte öppnas innan vi gjort 10000 nm. Nätterna är kalla så vi måste köra värmaren på båten vilket gör att vi nästa dag tog en långpromenad för att leta värmefläkt. Det fanns ett stort köpcentrum ca 10 min från hamnen men dom hade ingen. Så vi tar en långpromenad till ett köpcentrum som ligger en bit utanför stan där hittar vi två affärer likt vårat Rusta och Jysk. Där fanns både fläkt och blommig crocs sandaler. Bra att ha när man ska gå att duscha.

Dagarna som följer passar Janne på att laga sötvattenpumpen till motorn som har läckt efter att vi bytt impeller, Lasse kom över och heja på. En kväll bjöd vi dom andra båtarna på fisksoppa och glass med varma hjortron. Mycket uppskattat.

Dagarna går fort fix med Emma och turistande. Idag pratade jag med Gabriella Battaglioli ett av våra barn. Hon påminde mig om att hon varit i Cherbourg med Marina läroverket för 10 år sedan. När vi sedan skulle gå och handla så ligger samma skepp – Alva som hon åkte med i hamnen. Ibland är livet märkligt. Dom hade precis kommit från England och vädret hade inte varit roligt. Janne har passat på att gå till frissan.  Vi tar promenader, handlar skaldjur och njuter av alla fantastiska råvaror som finns.

Vi hyrde bil en dag och åkte till Normandie som var jätte spännande att se. Vi stannade vid alla stränderna men vi tyckte bäst om Pointe du Hoc. Många museum fanns det att välja på, men vi valde Memorial Pegasus där man belyser invasionens första attack som var att erövra Pegasusbron. Vi besökte förstås begravningsplatsen. Stannade och köpte cider från Normandie smakade inte som svensk cider. Sista besöket var vid Sainte-Mere-Eglise där fallskärmsjägaren fastnade i kyrktornet och blev hängande i 2 tim.

I Cherbourg finns det även ett museum som innehöll tre museum i ett. Man får besöka en atom u-båt, Titanic som besökte Cherbourg innan hon förliste och livet under vatten. Värt ett besök.