Klockan ringer kl 5,45 vi har nu fått rutin på dessa tidiga morgonkörningar. Vi kastar loss och efter det så gör någon av oss frukost medan den andra styr. I mörkret lämnar vi Dunkerque kl 6,15 tillsammans med båten Izuza, målet är Cherbourg- nattsegling. När gryningen kommer sätter vi segel och med fulla ställ gör båten i 10,7 knop. Vi känner oss nöjda då vi inte har någon större erfarenhet av segling och Emma inte är någon racerbåt. Får en härlig segling med sol och värme. Men på eftermiddagen börjar det bli vågor och vinden börjar öka. Så vid 16 tiden når vi kuling vindar och bestämmer oss för att gå in till Dieppe. Det skulle ta ca 5 tim. Eftersom vi skulle nattsegla har vi förberett soppa i varsin mattermos som man äter ur direkt. Detta var verkligen grymt att ha när vi var tvungna att styra Emma manuellt för att parera mellan vågorna som nu var upp mot 3 meter.

Janne oroar sig för hur vågorna kommer bryta vid hamninloppet som såg trångt ut och grundar upp, vi skulle komma in när tidvattnet var som lägst. Många tankar som kommer upp under timmarna på väg in. Ska vi behöva ta oss längre ner till La Havre som är en större hamn eller ligga och vänta på att tidvattnet stiger. Som tur var tog det längre tid än vi beräknade så tidvattnet han stiga. Väl innanför vågbrytarna vart det lugnt. Trötta och lite nöjda hoppar vi i säng. Vi hade haft Dieppe som ett förslag men valt bort detta då vädret såg mer gynnsamt ut att gå direkt till Cherbourg.

Vi sov ut och efter frukosten kom hamnkaptenen och bad oss flytta på båten då vi låg på polisens bygga konstigt att man inte märkt upp platsen. Det var snabbt gjort då många båtar åkt på morgonen. När vi stod och pratade med Isuza kom ett annat svenskt par Ralf och Inga-lis med båten s/y Viktoria som låg vid samma brygga som Isuza. Dom berättade att även dom var på väg ner till medelhavet.

Janne började installera isolatorn mot galvaniska strömmar.  Efter lunch tog vi en paus och gick ut på stan. Strålande väder men lite blåsigt gick vi ner till strandpromenaden. Gick genom stan och passade på att handla. Vi letade efter en fiskaffär men hittade ingen så vi beslöt oss att gå till hamnkontoret för att betala och fråga efter en båtaffär och fiskaffär. Men dom viste ingenting föreslog att vi skulle gå till hamnen båtaffären skulle ligga ca 30 min bort. Som tur var skulle vi ta bilder på en Place Saint-Jacques och precis vid stora parkeringen låg det en stor fiskaffär märkligt att inte hamnkontoret kunde informera. Men vi var glada att vi hittade själva. Janne behövde spännband för att fästa isolatorn så det var bara att börja gå. Men våran lyckodag när vi gått ca 15 min kom vi till bil tillbehörsaffär som hade spännband. På eftermiddagen hade vi som vanligt ”båt möte” angående väder och vind. Viktorias besättning dök upp och det blev en trevlig eftermiddag. Vi fick höra att även en annan båt Platina hade valt att gå ner till La Havre samma kväll vi valde Dieppe. Dom hade haft en hemsk resa. Vilket kändes skönt att vårat beslut var rätt. Vi beslöt att stanna en dag till då vädret inte såg så lovande ut.