Fin segling i halvvind men vi fick gå för motor några timmar. Vågorna var stökigare och något högre än vad vi hade förväntade oss. Vi hade satt på sjösjukeplåster så vi klara oss från illamående men vi blev lite dåsiga. Janne hade förberett middagarna genom att koka pasta och ris. Sen var det bara att värma på våra egna gjorda konserver köttgryta och köttfärssås. Till lunch blev det soppa. Vi tycker det är superbra med dessa konserver, bra smak och man vet vad man får.

Efter ca 2 dygn på havet ankrade vi i Francesca viken vid La Graciosa. Det var 7 andra båtar som låg i viken och tre av dom hade vi möt i på Porto Santo. Temperaturen var 5 grader varmare som vi hade hoppats på.

Emma i Francesca viken

Corona test

Vi valde att stanna på båten i två dagar. Var oroliga om vi skulle behöva ta corona test, vi visste att PCR test kunde man bara ta på Lanzarote. Vi pratade med dom andra båtarna som kom samtidigt och dom hade varit inne i stan. Så vi åkte in till stranden med lilla jollen och gick dom 2,5 km in till stan. Vi hade självklart mask på, men ingen frågade oss någonting. Mycket märkligt och sen insåg vi att varje dag kom det flera färjor med turister. Vi pratade även med Spanien Travel Health  där man skulle fylla i dok. när man kom till Spanien. Men dom kunde inte säga hur man som seglare skulle fylla i. Till slut efter mycket mejlande fram och tillbaka önska dom oss trevlig semester i Spanien.

Att svaja

Det här var det längsta vi hade svajat och det gick faktiskt jättebra. Vi starta watermaker och gjorde vatten varje dag. Man fick självklart snåla med vatten. Dessutom är man bortskämd med varmvatten och för att vi skulle få det var vi tvungna att starta elverk eller starta motorn. Men man vänjer sig att duscha kallt. Sen fick lära oss att tänka på vågorna när vi åkte in med jollen. En dag kom en våg och halva jollen blev full med vatten.

Lill Emma

Härlig dagar

Eftersom det var så fint väder blåste vi upp vår sup. Vi hade köpt en ny paddel som gjorde att vi kunde sitta ner på supen. När vi kommer till Sverige ska vi inhandla en stol till den. Så att man kan både stå och sitta. Sist vi var här hade vi bara gått upp till en av vulkanerna. Den här gången gick vi upp till Montana Amarilla och därifrån fick man en härlig utsikt över viken där Emma låg. När vi skulle gå upp till Agujas Grandes som är den högsta vulkanen på 267 m. öh gick vi nog den svåraste vägen. Det var ingen stig och rullgrus. Blev två steg fram och ett bak. Men till slut nåde vi toppen. Sen gick vi ner på den ”rätta” sidan. Vilket var lättare. Annars blev det bad och vi hade härliga kvällar då vi kunde ta ett kvällsdopp när solen gick ner.
Janne på toppen av Montana Amarilla
Helena uppe på Agujas Grandes
Kvällsdopp
Lågvatten då kommer detta fram
Solnedgång vid Francesca viken

Händer alltid något

Men det är alltid något som händer. En dag satt vi på akterdäck och sola. Helt plötsligt börja det lukta skit. Fasen att dom måste tömma sina toa tankar, tänkte vi. Men lukten försvann inte. Så tillslut börja vi undersöka våran egen båt. Då upptäcker vi att batteriet till vårt elverk hade börjat koka, det var knallgas som lukta. Som tur var hade vi ett batteri över som vi sparat eftersom vi bytt startbatteri i Funchal.

Spanska Hamnsystemet

Vi bokade plats i hamnen via Home – Puertos Canarios sista två nätterna kostade 150 kr/ natten, det är billigt. Man sparar otroligt mycket pengar på att ligga på svaj. Vi handla, fika o luncha i stan så att dom fick in lite pengar i dessa corona tider. Skulle även fylla på vatten, passade också på att tvätta kläder och spola av Emma. Sen hade vi en tanke att om vi låg i hamn kom vi in i spanska hamnsystemet till vi kom till nästa hamn. Då kanske vi skulle slippa göra Corona test.

Vi lämnade La Graciosa efter 11 dagar.