När vi rundat hörnet hade vi tänkt ankra i Sagres för att sova ut några timmar. Men vindarna är fel så vi är tvungna att åka till direkt till Lagos. Dessutom såg inte hamnen vidare rolig ut bara massa fiskebåtar och måsar.  Det ångrar vi inte vi får fantastiska vindar och bra segling. VI lägger till vid ankomstbryggan vi kl 13 för att checka in. Efter det öppnar dom bron som leder in till gästhamnen. Vi ser flera svenska båtar. Även Sandvita som vi träffat tidigare i Cherbourg ligger här. Eftermiddagen tar vi det lugnt städar och tvättar.

Nästa dag startar med frukost i sittbrunnen. Värme som vi inte haft på så länge. Efter det tar vi en  härlig morgon promenad och sen tvättade vi av Emma. Galet vad mycket salt hon får på sig under våra seglingar.

Sen tog vi dingen (gummibåten) och åkte ut till Ponta da Piedade grottorna som ligger utanför. Jätte häftigt och mäktigt. Vi hittade en egen strand där vi åt lunchen som vi tagit med oss. Så skönt att känna värme och sand mellan tårna.

Under dagen fick vi även glada besked att våran crew Qvarnström som ska med oss över Atlanten kommer ner den 12:e nov och seglar med oss några dagar. Ska bli super kul. Emma kommer bli ännu gladare när det kommer någon som kan segla.
Vi passade på att ta en rundtur på stan innan vi gick över till våra franska vänner på båten Balthazar som kommit in på eftermiddagen. Det blir en jätte trevlig kväll och vi bestämde oss för att ses nästa dag innan dom ska segla iväg.

Dagen därpå tar vi en långpromenad längst stranden. Solen värmen men vattnet är kallt. Vi är nästan ensamma, några människor som har tagit sig ner man kan tänka hur mycket folk det är här på högsäsong. På eftermiddagen går vi till Balthazar och tar en fika. Vi har med oss Emma pepparkakor som vi ger som present. Vi hoppas verkligen att vi kommer möta Jan och Tina igen. Kvällen tar vi en promenad genom staden. Mysig men turistig.

Nästa dag kommer båten Ambika som vi träffade i Lissabon. Dom kom över till oss för att se på Emma. Vi skulle gå ut och äta Fich & Chips så vi bestämde att vi eventuellt skulle äta middag ihop. Efter det gick vi och handlade eftersom vi skulle åka nästa morgon. Kvällen avsluta vi med Göran och Johanna med söner Gabriel och Adrian och Ambikas förra ägare (som skulle åka med Sandvita till Las Palmas) gick ut och åt.