Ronde Island

Målet var Carriacou via Ronde Island, fick motvind, kuling vind, höga vågor allt som vi älskar.

Men väl framme tog vi oss ett bad, såg haj och sköldpadda när vi snorklade. Här simmar sköldpaddor runt båten hela dagarna får väl vara glada att det inte är hajar.

Stannade två nätter sen seglade vi vidare till Carriacou som tillhör Grenada så inga nya PSR tester.

Pelikaner på Sandy Island
Härligt vid Sandy Island
Lill Emma på Sandy Island
Sandy Island
Helena på Sandy Island

Vi gick upp till Sandy Island och la oss för ankare. Det var magiskt vackert här. Pelikaner som flyger mellan båtarna och det är bara hoppa i det turkosa vattnet och snorkla med alla fiskar och sköldpaddor. Nu äntligen kände vi att kommit till Karibien.

Seglingen över hit var inte lång tog 2 tim men vi fick bidevind och 30 knop i vinden. Så vi blåste över och gjorde 8,5 knop, när vi kom in mellan öarna blev det lugnare. Eftersom vi ligger i ett naturreservat kostar det pengar vakterna kommer ut och tar betalt. Det är inga stora summor 100 kr per natt.

Hillsborough

En dag åkte vi in med dingen till Paradise Beach Bar och promenerade in till staden Hillsborough. Efter 1 timmes promenad i stekande sol var det skönt att komma in i skuggan och äta lunch. Cafe Kajak hade en härlig veranda med utsikt över viken och det fläktade skönt. Staden var mysig med hus i glada färger. Fanns fiskmarknad och lite affärer. Grönsaker får man tag i vi hittade grönsallad, men frukt finns bara bananer, lime och grapefrukt. Så vi är glada över att vi köpte mango innan vi bytte ö.

Sen var det bara att vandra tillbaka och efter promenaden var vi värda en cola och pinnacolada UTAN sprit som vi intog på Paradise Beach Bar.

Efter en lång promenad vid Paradise Bar
Helena vid Tyrell Bay

Lämnar avtryck

Vi lämnade oxå ett avtryck på Carriacou genom att vi målade en skylt som hängdes upp i baren på Paradise Bar. Varje onsdag kan man komma in och måla sin skylt.

En dag åkte vi buss in till Tyrrel Bay som är en populär vik att ligga i, lite för mycket båtar för vår smak. Vi skulle kolla var och när vi kunde göra PCR test. Sen hade ett fäste till ett av våra fönster gått sönder så vi måste hitta en svetsare. Så efter några timmars letande hittade vi en kille som kunde svetsa i aluminium. Helt fantastiskt så nu sitter fönster på plats. Fick även tag i lite mango.

Började även närma oss 1 månad här i Grenada så vår avgift att segla runt här skulle gå ut den 2 feb. Eftersom vi hade bestämt oss för att segla runt hela Carriacou och inte stressa förlängde vi det en månad till hos tullen när vi ändå var inne i stan.

Janne fiskar
Janne gör panerar fisk
Janne fixar Emma skylt
Vi gör avtryck
Svetsning av fäste klart

Petite Martinique

Efter 6 nätter lämnade vi Sandy Island. Vi har tagit oss upp till Petite Martinique som ligger öster om Carriacou. Bredvid oss har vi ön Petit St. Vincent som är en privatägd ön men tillhör St. Vincent. Tror inte vi får åka över eftersom vi är inklarerade på Grenada. Vi gick iland och vandrade till toppen Piton på ön Petit Martinique. Självklart var det en av dom varmaste dagarna, men skönt att röra på sig. Efter vandringen blev det lunch på Palm Beach. Vi var den enda segelbåten på ön. Inga andra gäster jätte tråkigt för öborna som har restauranger och barer. Detta kanske beror på covid och att vi måste ta PCR tester, anmäla ankomst och regler ändras hela tiden.

Vi gör en fuling

Efter att vi stannat en natt vid Petit Martinique ankrade vi utanför Petit Dominique för att se regattan som gick runt Carriacou. Medan vi väntade på att dom skulle segla förbi passade vi på att snorkla och Janne såg haj.

Vi gjorde en ”fuling” när vi låg vid Petit Martinique, åkte över med Emma till Petit St Vincent (PSV) som tillhör Grenadinerna. Våra vänner på Mayol kom oxå dit. Vi hade inte hunnit träffa dom sedan Kap Verde. Så det var roligt att ses och även få höra om varandras segling över Atlanten. På kvällen blev det middag på Emma.

Mot toppen på Piton på ön Petit Martinique
Nästan uppe på toppen
Fam Svedberg på middag
Mopion
Björkarna på Mopion

Mopion och Saline Island

Morgonen därpå tog vi oss till den lilla ön Mopion som ligger utanför PSV. Liten ö med endast ett parasoll. Tyvärr blåste det bra så vi hoppade över snorklingen.

Vi seglade in till ”vårat” land igen och vidare runt Carriacou. Målet var Saline Island som ligger på södra sidan. Vi hade läst att det skulle vara strömt. Det kan vi lova att det var, där Emma låg var det 2,5 knop. Det kändes inte som det var någon super idé att hoppa i från båten och bada. Så vi åkte dingen in till White Island som låg bredvid men det var inte mycket till snorkling. När vi kom tillbaka titta vi på varandra …. Nej vi drar tillbaka till Sandy Island. Upp med ankaret och 40 min senare var vi på en lugn ankring igen och kunde sova gott.

Va gör vi om dagarna……

När man bor på båt och inte alltid kan ta sig i land är det skönt att ta fram gummiband/hantlar och träna. Utan dom hade nog humöret ombord INTE alla dagar varit 100% på topp. Vi försöker även simma varje dag.

Vad gör vi om dagarna ??? Det vet vi nog knappt själva men tiden försvinner snabbt. Men vi bakar (jaja Janne förstås) både bröd och kakor. Vi försöker även varje dag göra något på Emma putsa, laga, lacka ja listan kan göras lång.

Vi stannade 4 nätter utanför Sandy Island och i väntan på våra PCR svar ankrade vi utanför Hillsborough. För dagen efter utklarera för att åka över till Union Island. Det var många papper som ska fyllas i både digitalt och pappersformat. Men vi hoppades allt skulle vara ok så vi skulle slippa anlita en agent som kostar fr 500-800kr.