När vi kom till Young Island tog vi en boj. Eftersom det var helg var det ingen idé att åka till staden utan vi tog en promenad till Blue Lagoon. Vi kommer inte in där på grund av att Emma gå för djupt. Fikade och köpte glass var ingen direkt mysigt ställe var vårt intryck.

Innan vi lämnade dagen därpå tog vi bussen in till Kingstown. Det var en livfull stad med många människor i rörelse. Fruktstånd överallt. Vi hittade en stor mataffär och handlade det vi behövde. Många seglare stannar inte alls på St Vincent pga hög kriminalitet, speciellt i Kingstown. Så vi kände att vi inte ville stanna längre än nödvändigt. Åter på Emma så segla vi upp till Wallilabou som ligger mitt på öns väst sida.

Blue Lagoon
Handlar frukt i Kingstown
Wallilabou

Fick en bra segling med vindar upp till 40 knop men eftersom det var medvind gick det undan. Körde på revad fock och gjorde 9 knop. Väl framme så fick vi hjälp att lägga till av grabbarna i viken. Här lägger man i ankaret och går in med aktern in mot land vi har ca 25 meter till stranden.

Ankring i Wallilabou

Vandring

Vi gör en vandring upp till Wallilabou Heritage Park. Tar 20 minuter. Det är en park full med blommor och ett litet vattenfall som vi tar oss ett dopp i. Vi kunde plocka roseapple/rosäpplen och äta. Smakar inte så mycket men när det inte finns äpplen är man glad för det mesta. När vi ska lämna parken sitter det två kvinnor och rensar vitkål så vi köper 2 st.

Wallilabou Heritage Park

Många säljare

Det är många säljare här som kommer på surfingbrädor eller egna båtar. Här är nog den fattigaste stället som vi har kommit till. En kille fråga om vi kunde byta frukt mot mjölk och pasta. Han hade 6 barn. Vi plocka ihop massa mat så vi hoppas hans barn blev mätta några dagar iallafall. En annan vill låna pengar för att köpa öl och sälja till en båt, han har inte kommit tillbaka. inte hela världen det var 100 sv kr. Men efter några dagar och efter att vi köpt mango för en hel månad slutade dom komma förbi. Ibland tyckte även vi att det var jobbigt men man måste ändå tänka på att det är deras sätt att få ihop pengar. Förmodligen pallar dom frukt från trädgårdar.

Han som vi ”lånade” ut pengar till kom aldrig tillbaka. När vi checkade ut visa vi en bild för imigration killen som berättade att han var portad i viken för att han lurar folk.

Janne köper fisk

Middag hos lokalbefolkningen

Vi blev erbjudna att få lagad fisk av han som hjälpt oss lägga till. Men då kom Helena på att vi kunde komma till honom och se hur han bodde. Vi vill komma nära folket. Ja ja inga problem tyckte han. Han hämta oss kl 19 mörkret hade kommit som tur var det fullmåne. Vi skulle åka 2 vikar bort lite obehagligt.

Sen gick vi genom byn och folk skrek och gapa. När vi kom fram kom det ut en arg kvinna. Då kändes det inte heller roligt. Vi fattade ingenting. Det kanske inte var en super idé detta med att komma till honom. Som tur var kom det ut en kille från huset mittemot och tog hand om oss. Det visade sig att det var vår killes chef. Hon som skek skulle laga maten. Men om vi kom försent till maten eller varför alla var upprörda fick vi aldrig veta.

Maten var god och det blev en bra kväll.

Självklart fråga vi om kriminalitet och rånet som var på en seglare för 2 månader sen. Även i viken vi ligger dödades en seglare 2016. Det visste dom inte så mycket om. Men dom berättade att för 2 år sen hade en svensk seglare dödat en lokalbo. Men gått fri.

Pirates of the Caribbean

I Wallilabou har man spelat in den 2:a Pirates of the Caribbean filmen, Död mans kista. Man har sparat lite rekvisita och gjort ett museum.

Vi stannade 6 dagar på St Vincent. Wallilabou var en lugn vik men som sagt var det det var många frukt/ fiskförsäljare. Här finns utklareringen för att lämna landet så det kom in båtar in hela tiden. Så länge vi inte låg ensamma känns det bra.

Vi hinner med att lacka relingen så lite jobb blir gjort.

Det är super lugn vik och man hörde vågorna och syrsornas som vaggade oss till sömns varje natt.