Våran nästa ö skulle bli Bequia. Men våra planer var att först stanna på några mindre öar Isla A Quatre och sen dagen därpå ut till Baliceaux/Battowia. Seglingen upp gick bra. Men sen när vi dagen därpå skulle gå mellan öarna så fick vi medströms och vindar mot oss, dessutom dessa älskade korta vågor på 3-4 meter. Var som att åka bergodalbana med livet som insatts. Bara bita ihop och när vågorna lugnade sig vände vi om och gick direkt in till Port Elisabet. Regnet möter oss när vi är på väg in, så sikten var dålig. Men som tur är avtog det och vi hittade en plats vid Princess Margaret Beach. Vi ankrade men fick inte jätte bra fäste så vi ankrar om efter några timmar.

Härlig liten stad

Bequia är en fin liten stad man tar jollen in, det finns flera små bryggor där vi seglare kunde lägga våra jollar. Man kan dessutom gå från stan längst en gångväg som ligger vid vattnet ut till den sista stranden Lower Bay. Staden var full av liv och rörelser. Många små butiker, barer och fruktstånd. Allt som vi inte har möts av på dom senaste öarna vi varit på. Alla är trevliga och hälsar. Vi handlar frukt och får tag i crèmefresh. Hittar även glass som vi inte ätit på jätte länge. Många svenska båtar ligger här och igår var vi ett helt gäng som åt middag ihop. Mycket trevligt. Även båten Hoppetossa kom in som vi inte träffat sedan Teneriffa. Det var jätte roligt att ses. Riktiga hjältar familj på 5 personer på en liten yta.

Bequia gångvägen
Äntligen glass
Våran frukt tant
Seglar skola för barnen

Vandringar

En dag vandrade vi över till andra sidan ön och skulle kolla in Friendship Bay. På vägen mötte vi en amerikanare som sa att vi skulle gå åt andra hållet mot flygplatsen och äta på Toko’s. Självklart alla tips mottages. Efter 2 timmar och i 29 graders värme äntligen framme äntligen mat. Men nej bara dricka man skulle beställa mat innan. Ägaren kom ut efter en stund och fråga han om vi ville äta och jaaaa vi var ju svimfärdig. Mycket god mat och det blev buss hem. Vi gick även till andra sidan av ön men där var det blåsigt och lukta illa pga av sargassotång som lagt sig vid stränderna.

Vandring till Frendship
Utsikt över viken i Bequia
Toko's
Lunch på Tokos

Passar på  att dyka

Vädret har varit ovanligt blåsigt så när det blev lugnare gick vi gått ut till Isla A Quatre och ankra för att göra några dyk under 2 dagar. Det blev några bra dyk och Janne fångade två languster. Blev en super god middag. Vårat dyk vid Devils Table var bra såg murena, orm, mycket fisk och lejonfisk. Passade på att dyka så mycket vi kunde, det är inte alla öar som tillåter att man dyker utan dykinstruktör. Här kunde man även fylla på dyktuberna.

Dykning på gång
Middag med svensk gänget
Fyller på dyktuber

Mysiga dagar

Har haft mysiga och härliga dagar på Bequia men efter 14 dagar lämnade vi Bequia. Det härliga med att stanna på ett ställe längre tid är att man får sina favoritställen, man känner igen folk hälsar och pratar. Fanns även en seglarskola för ungdomar härligt att se glädjen när dom stolta seglar runt bland våra båtar.

Vi kommer sakna den fantastiskt långa och härlig strand som Janne varje morgon sprang och där vi tog en simtur på eftermiddagarna. Kanske vi stannar här när vi ska börja ta oss söderut om några veckor. Det börjar nämligen lätta upp när det gäller PCR tester, det räcker med att vi är fullvaccinerade och antigentest. Vilket gör att det inte blir så stora kostnader när vi byter land/ö.