Vi fick  toppen segling ner till Lanzarote. Vindarna var bra så vi väljer att gå på västsidan eftersom den är kortare. Sist vi svaja utanför Marina Rubicon fick vi knappt sova någonting, vi rullade nästan ur kojerna. Det var något bättre denna gång. Vi gick i land och handla mat och tittade till båten Mermaid åt familjen Backudd, som låg i marinan. På eftermiddagen åkte vi och la oss vid Playa del Papagayo. Det var höga dyningar så vågorna inne vid stranden var kraftiga. Blev lite kaos när vi åkte iland med Lill Emma, båten välte och det blev lite blodvite. Men man lär sig.

Annars var det fantastiskt strand, vi promenerade ut på udden och fick en härlig utsikt.  Andra dagen så var det så höga dyningar/vågor så det var hade varit helt omöjligt att ta sig in. Så vi sola och bada från båten.

Playa del Papagayo
Helena badar Isla de Lobos

Isla de Lobos

Efter två nätter seglar vi vidare till Isla de Lobos som ligger norr om Fuerteventura. Tyvärr var det höga vågor, försökte åka in men vände och insåg att vi inte skulle kunna ta oss i land. Men vi fick härliga dagar med bad och sol. Vattnet var kristallklart. Även Helena hoppade i. Det var lite tråkigt med alla turistbåtar som åkte fram och tillbaka med högmusik.

Vi stannade en natt.

Janne badar

Gran Tarajal

Hade bokade hamnplats i Gran Tarajal. Vi var där förra året och åt på en mycket bra restaurang, tänkte att vi skulle besöka den igen. Ringer och vill bara stämma av med hamnen att vi får komma in. Det var inga problem. Får en bra segling. Men när vi har 1 timme kvar ringer man från hamnen och säger att dom har stängt. Vi förklarar att vi kommer från Isla de Lobos. Men han pratar dålig engelska och han lägger på luren. Tre gånger ringer vi och samma sak han lägger på.

Ändrade planer mot Morro Jable

Vi beslutar att segla vidare till Morro Jable där vi har fått en bekräftelse på att få komma in. Det var 4 tim segling. När vi är framme beslutar vi att lägga oss på svaj vid den stora stranden Playa del Matorral. Var mörkt och vi ville inte ta oss in när vi inte visste vart vi skulle lägga oss.

Det blir en lugn natt och efter frukost tar vi oss in i hamn. När vi ropar på whf radion svarar man att det finns ingen plats och vi skulle inte få komma in. Vi svarar att vi har fått ok på plats. När vi kommer in lägger vi oss vid bensinbryggan där det står en Securitas vakt och pratar i telefon.

Janne visar vår bokning. Men hon säger att eftersom vi kommer från Lanzarote som har nivå 4 får vi inte komma in. Hon ringer igen. Tillslut får vi gå in, 1 natt. Bara gå och handla sen stanna på båten. Alltid något. Får plats inne i hamnen där det inte finns vare sig el eller vatten. Sen kommer polisen och kollar pass och båtpapper. Går och handlar och funderar på hur många skulle vi inte kunna smitta under den här handlingen. Även när vi ska betala hamnavgiften frågar dom hur länge vill ni stanna? Va! vi fick ju bara stanna 1 natt! Man undrar om någon vet vad som gäller.

Segling ner till

Las Palmas eller Teneriffa

Vi funderar på vad ska vi göra nu. Vi hade tänkt segla till Las Palmas eftersom vi behöver köpa en ny generator. Men eftersom dom har nivå 3 kanske vi inte får segla vidare till Teneriffa. Vi ringer LP och dom säger att vi kan komma in på eget ansvar och på svaj, bara för att laga båten och handla.

Men vi ringer även till Teneriffa som har nivå 2 och säger att vi är på Fuerteventura och önskar komma in i hamn. Det var inga problem vi kunde även stanna till i LP. Men det vågar vi inte så vi bestämmer oss för att segla direkt till Teneriffa som tar ca 20 tim.

När öarna har nivå 3 o 4 är in och utresa förbjudet om man inte har speciella skäl.

Vi testar Gennaker

Eftersom det är lågvatten så bestämmer vi oss för att lämna vid lunch. Enligt väderlägesprognosen skulle det blåsta 4-5 knop. Det var perfekt för oss. Vi ville nämligen testa att sätta upp vår gennaker. Det var ingen av oss som hade gjort detta tidigare. Men som tur var fanns det filmer på youtube. Så innan vi lämnade gjorde vi klart för att hissa upp seglet. Vi får perfekta förhållande för att sätta gennakern. Det går dessutom bra. Vi provar att hissa upp och ner några gånger. Men tyvärr är vinden så dålig så vi tar ner den.

När vi kommer förbi kusten blir vågorna höga och vi tänker att det här blir inte roligt. Men efter 5 timmar med motor kommer vinden. Det blev en bra segling i halvvind och sällskap av delfiner. Vid 23 tiden siktar vi Gran Canaria och då har vi bidevind sätter upp storen och genuan. Härlig segling.

På natten börjar Janne han letar efter godis. Men han blir besviken, vi har nämligen tagit bort allt onyttigt. Vi börjar gå upp i vikt.