Supertrevliga, bra info och service fick vi av av hamnkontoret när vi kom in vid 10 tiden. Blev inga frågor ang corona. Funderade på att sova en stund men eftersom vi skulle få lite sämre väder strunta vi i det och gick ut på stan. Turistinformationen låg nära så vi började med att hämta karta och även här bra info och supertrevliga. Började med saluhallen, kommer bli Jannes favoritställe. Jättemysigt massor av frukt- och oststånd. På nedre plan fanns det fiskavdelning så där intog vi en super lunch. Vandrar runt i stan och det blir även middag på stan, såklart tapas. Upptäcker att det fanns restauranger överallt och dagarna som följer åt vi ute flera gånger. Maten är grym och håller hög kvalitet. Vi brukar inte tycka det är värt att gå ut och äta, eftersom kapten är bra på att laga mat. Men är det någonstans man ska äta ute är det här.

Mercado de Nuestra Señora de Africa
Härlig fisk avd i saluhallen

Besöka La Laguna

Spårvagnen gick från Fundacion upp till La Laguna som ligger 546 meter ö.h. Den enda staden som har utsetts till ett världsarv av Unesco pga sin arkitektur. Det var också den ursprungliga huvudstaden. Resan tog ca 30 min och kostade 1.35 euro enkel resa. Mysig stad med det var kallt. Vi hade tagit med extra tröjor eftersom vi läst att det kunde bli kallt. Men vi frös ändå. Stannade för att äta lunch på Bodegon Viana, Janne tar som vanligt in bläckfisk. Helena vill ha fisk så Janne beställer in det. Men när maten kommer har även Helena fått bläckfisk. Vi har inte riktigt koll men om vi översatte menyn så var det bläckfisk en annan sort. Skrattade gott. Krögaren erbjöd sig att göra ny mat och låta oss slippa betala. Men vi sa att vi ska betala och tar med oss bläckfisken. Sen kom det in en riktig god fisk. Slutet gott.

På vägen hem hoppade vi av vid Ikea och köpte lite små saker. Även dyner till våra solstolar som vi har slitit ut stoppningen på. Det blev riktigt bra. Vi kunde lägga in dynan direkt in eftersom det fanns dragkedja. Blev en lång dag.

La Laguna
Iglesia da la Concepcion
Santa Iglesia Cathedral
Lunch  på  Bodegon Viana

Vi hyr bil

Eftersom vi ska åka söder ut senare på vår resa bestämmer vi oss för att bara hyra bil en dag. För att upptäcka den norra delen. Biluthyrningsfirman CICAR www.cicar.com låg precis vid hamnen enkelt och smidigt, här får vi även en jätte bra karta över ön. Åker bort mot San Andres där finns Playa de las Teresitas vacker strand. Styr vidare upp längs bergsmassivet Anaga med dess slingriga och krokiga vägar, slås av det vackra landskapet som skiftar i olika nyanser av grönt. Vi kör mot Taganana. Parkerar bilen och går en sväng för att besöka dom två kulturmärkta byggnaderna, kyrkan Nuestra Señora de las Nievas och kapellet Santa Catalina.

Fortsätter vår bilfärd genom Las Mercedes som är en av Europas äldsta skogar. Tyvärr har regn och dimma lagt sig över berget så när vi stannar vid Mirador Pico del Ingles såg vi inte mycket. Eftersom Helena har fått ont i höften blev det inga vandringar på ön. Men vi stannade till vid Cruz del Carmen där man kunde gå på vandringleder. Fanns en stor parkering som var full med bilar så det var ett populärt resmål.

Utsikt över Taganana
Genom Las Mercedes
Marknad i Tegueste

Marknad dyker upp

Resan går vidare ner och när vi åker genom Tegueste ser vi att det är marknad. Så här stannar vi och går runt och njuter av alla frukter och blommor. Köper ost och vin. Får även tag i en basilikakruka. Vi åker vidare blir ett stopp till med ytterligare en marknad där vi köper 4 kg apelsiner.

Lunch på Casa Luis
Iglesia de San Pedro Apostel i Sauzal

Lunch i El Sauzal

Målet var att äta lunch i El Sauzal. Men som vanligt var det inte helt enkelt att hitta restaurang. Vi snurra runt några varv och till slut parkera vi bilen vid kyrkogården.

Promenerade till torget och titta på kyrkan. Hittade två restauranger men inte som passade vår plånbok och smak. Så vi promenerade åt motsatta hållet och kom till restaurang Casa Luis. Lokal restaurang med mycket folk. Såg ut att passa Jannes smak. Det visade sig att det var enbart en fiskrestaurang, toppen bra. Blev en god lunch.

Vinprovning

Nu var det dags för vinprovning. Bodegas Monje ligger nära El Sauzal så det passade oss utmärka att svänga förbi. Vingården byggdes 1956 men Familjen Monje har framställt viner sedan 1700-talet. Vi hade tur att få göra en vinprovning (utan att boka tid). På den stora terassen me utsikt över La Orotava-dalen fick vi prova både vitt och rött vin. Även en ostbricka tog vi in. Supertrevligt ställe som även hade restaurang. Vi köpte med oss två flaskor rött och vitt vin.

Bodegas Monje
Vinrankor
Janne provar vin
Ostbricka till vinet
Helena tittar ut över La Orotava-dalen
La Orotava-dalen

Dags att runda av

Puerto De la Cruz blev dagens sista mål. Janne hade varit här när han var ung så därför ville vi besöka staden Men av det vi såg var det bara hotell, restauranger med bilder utanför och tingel och tangela affärer. Så vi styrde bilen hem till hamnen och parkera kasta in nyckeln till uthyraren. Sen blev det mys framför tv.

Skulptur Per Adriano av Igor Mitoraj framför Guimerá-teatern
Iglesia de La Concepciòn
Utegym vid hamnen

Härliga supertrevliga Santa Cruz

Vi går och tittar på Auditorio som är ett kongress- och konserthus som man möts av när man kommer in i mot hamnen i Santa Cruz. Vi upptäcker att på utsidan av stenmuren nedan för Auditorio har man målat kändisporträtt på stenarna en del var riktigt bra. Precis bredvid ligger även Castillo de San Juan. Framför Guimerá teatern hittar vi en skulptur Per Adriano av Igor Mitoraj, vacker. Museum Castillo de San Cristôbal ligger under Plaza Espana vid hamnen och är lite svårt att hitta. Här finns resterna av slottet San Cristobal, man kan läsa om misslyckades brittisk attack som skedde 1797. Amiral H Nelson förlorar sin högra arm under slaget. Eftersom det är corona tider är inte alla museum och kyrkor öppna, har vi tyvärr inte kunna gå in i alla byggnader vi besökt.

Helena har haft svårt att gå pga av ont i höften, så vi har tagit det lite lugnt. Vid hamnen fanns ett utegym där kunde vi träna.